Vintersykling – 10 tips

November er i skrivende stund godt i gang og selv om vinteren virker å være et godt stykke unna her jeg sitter på Østlandet, så venter likevel tre vintermåneder for tur. Snø eller ikke er uvisst, men kaldere er det uansett blitt i hele Norges land.
Da er det på sin plass med noen enkle vintertips for dere som trosser kulden og snøen og bruker sykkelen året rundt, enten det være seg på terrengsykkel, fatbike eller på landeveissykkel .

10 gode tips for vintersykling

1 Sett sykkelen ut i kulda før du bruker den.
 
Det er flere grunner til dette, men den viktigste er at alle deler blir like kalde som det er kaldt ute. Da fester ikke snø og slaps seg til sykkelen og gjør den dermed heller ikke tung og seig. Giring går lettere og kjedet løper friere lengre. Husk også å ha påmontert lys både foran og bak.

2 Ikke ta med en våt sykkel ut i kulda.
 
Pass på at du ikke vasker en sykkel og tar den med ut i kulda. Da fryser alle kabler og sykkelen blir nesten ubrukelig. Sørg for å ta en nyvasket sykkel med inn i et ganske temperert lokale slik at den blir tørr før neste tur.

3 Kjør inn piggdekkene.
 
Piggdekk er dyrt. Men det er fantastisk hvor bra de fleste er. Men husk å kjøre dekkene inn på hardt underlag før du tar med sykkelen ut i skauen. Da sitter piggene bedre og du unngår å miste flere av dem. Noen vil du likevel miste hvis du er en skogsyklist, men skaderedusering er viktig!

4 Kle deg lagvis.
Dette er et tips som er gjentatt hundrevis av ganger i mange fora. Men det kan ikke sies for ofte. Det er stor forskjell på motbakkesykling og unnabakke sykling. De effektive kuldegradene øker ekstremt fort med vind. Derfor er det viktig at du er kledd på en måte hvor du kan slippe ut luft i motbakkene, men samtidig holde den innesperret når det går fort på sykkelen. Gjelder både i terrenget og på landevei.

5 Ikke bruk bomull.
Bomull trekker til seg fuktighet. Blir veldig tungt og tørker svært sakte. På korte turer kan du overleve. Men skal du på langtur er det helt fullstendig feil med bomullsplagg. Både som lag en og to. Du kan klare deg med teknisk bomull som et ytterplagg. Men det krever to gode lag under av enten fleece eller ull.

6 Ull er gull!
Ull kommer i mange kvaliteter. Jeg elsker ull på kalde dager som et innerplagg. Det holder mye bedre på varmen når det blir vått enn noe annet materiale. Men pass på at du ikke bruker tykk ull innerst. Trøya må være tynn.

7 Skotrekk er nesten et must.
Jeg sier nesten fordi det finnes gode vintersko der ute, og det er ikke alle som fryser så lett på tærne som meg. Men selv med gode vintersko må jeg bruke skotrekk i minusgrader hvis jeg skal være ute i mer enn en time. Skotrekket bør være vindtett og må ikke være tykt (hvis du har gode vintersko).

8 Ikke bruk sommerskoene dine
.
Kulda har en lei tendens til å finne innganger, og sommersko har mange av dem. Men den verste inngangen er under skoene der hvor klossene er. Her er det store hulrom og lite isolering mellom metallplata inni skoen og føttene dine. Verdens beste skotrekk hjelper ikke mot denne snikende kulda. Kjøp sykkelsko som er laget for vinteren. (se vinterskotest på sykkelen.no).

9 Vanntett rumpe
.
Det er utrolig mange vinterbukser på markedet som ikke er laget med en vindtett og vanntett bak. Det er så utrolig kjipt å sykle på våte veier og kaldt vær. Rumpa blir isende kald og det samme blir baksiden av lårene. Riktignok kan du bruke skjermer for å beskytte noe, men det beste er å finne en bukse med vanntett bak.

10 Lang bremselengde.
Husk at sleipe, kalde veier øker bremselengden. Det tar lenger tid før du stopper. Kjør med hue! Kalde skivebremser er heller ikke gull. Husk også at skivebremser blir varme, når de kjøles ned og det er snø, slaps eller isregn vil dette redusere bremsekraften betraktelig. Husk å bruke bremsene med jevne mellomrom selv om du ikke trenger det.

Kommentarer

kommentarer