Kristoff med norske hjelperyttere i årets Flandern
UAE-Team Emirates satser alt på at Alexander Kristoff skal vinne årets Flandern.
Det er ikke ofte at Kristoff kan stille opp med to norske hjelperyttere, som vil gjøre alt for at han skal vinne dette fantastiske rittet, (som han gjorde i 2015). Dette regnes vel som det største av de fem monumentene, er vel bare Paris-Roubaix som kan måle seg med dette tradisjonsrike rittet. Sven Erik Bystrøm og Vegard Stake Laengen som begge er på samme lag som Kristoff vil satse alt på at Kristoff skal klare det samme, som han klarte i 2015, nemlig vinne denne belgiske sykkelklassikeren. UAE-mannskapet ble sist torsdag bekreftet, og sammen med de tre nordmennene på startstreken står også den colombianske spurtkanonen Fernando Gaviria. Sist søndag ga han Kristoff grønt lys til å spurte for egne sjanser, etter at nordmannen vant Gent-Wevelgem, men vi tror at det også denne gang skal sykles for Alexander Kristoff.
Men vi har også med to andre meget sterke ryttere i Edvald Boasson Hagen og Amund Grøndahl Jansen. Vi vet alle hvilken prestasjon Jansen sto for i siste helgs ritt Gent-Wevelgem også det i Belgia. Edvald har hatt litt problemer med Flandern tidligere år, men med Evald Boasson Hagen vet man aldri, han kan overraske.
Vi har mange norske med i år;
- Alexander Kristoff
- Sven Erik Bystrøm
- Vegard Stake Laengen
- Edvald Boasson Hagen
- Amund Grøndahl Jansen
Rittet er en vårklassiker og regnes som ett av de fem Monumentene i sykling.
Løypa, som endres lite fra år til år, har mange bratte stigninger, eller hellinger som de også kalles. Mange av dem er brosteinsbelagte. Koppenberg er den mest berømte stigningen. Den var ikke i bruk mellom 1987 og 2003 fordi den var i for dårlig stand, og utgikk av samme grunn i 2007. I 2008 var stigningen igjen tilbake i rittet. På det bratteste har Koppenberg 22 prosent stigning, og brosteinsunderlaget er såpass ustabilt at det hender noen av rytterne må løpe opp bakken bærende på sykkelen. Rittet starter kl. 10.00 for proffene. Jentenes ritt som arrangeres for 16 gang starter kl. 11.30.
Ifjor vant Niki Terpstra, men kan Phillippe Gilbert (vinner 2017), eller Peter Sagan (vinner 2016) eller Alexander Kristoff (vinner 2015) bli årets vinner, spennende. Må innrømme at Alexander Kristoff viser meget god form.
En annen kjent bakke er Muur-Kapelmuur (som selvfølgelig blir kalt «muren»).
Utfordringene står i kø for 2019-utgaven:
83,7 km: Lippenhovestraat (brosteinsstrekke, 1,3 km)
85,2 km: Paddestraat (brosteinsstrekke 1,5 km)
117,5 km: Oude Kwaremont 1. gang (1. bakke, 2,2 km, 4 prosent i snitt, maks 11,6 prosent, 1,5 km brostein)
128,1 km: Kortekeer (2. bakke, 1,1 km, 64 i snitt, maks 17 prosent)
135 km: Edelare (3. bakke, 1,5 km, 4,2 i snitt, maks 7 pst)
138,5 km: Wolvenberg (645 meter, 7,9 i snitt, maks 17,3)
138,6 km: Holleweg (brosteinsstrekke 1,5 km)
144,4 km: Haaghoek (brosteinsstrekke 2 km)
147,7 km: Leberg (5. bakke, 950 meter, 4,2 i snitt, maks 13,8)
151,4 km: Berendries (6. bakke, 940 meter, 7 prosent i snitt, maks 12,3)
156,4 km: Tenbosse (7. bakke, 450 meter, 6,9 prosent i snitt, maks 8,7)
166,8 km: Muur-Kapelmuur (8. bakke, 1075 meter, 9,3 prosent, maks 19,8, brostein)
185,4 km: Pottelberg (9. bakke, 1353 km, 6,5 prosent i snitt, maks 7,5)
191,2 km: Kanarieberg (10. bakke, 1 km, 7,7 i snitt, maks 14 prosent)
207,1 km: Oude Kwaremont, 2. gang (11. bakke, 2,2 km, 4 i snitt, 11,6 maks, 1,5 km brostein)
210,6 km: Paterberg, 1. gang (12. bakke, 360 meter, 12,9 i snitt, maks 20,3, brostein)
217,2 km: Koppenberg (13. bakke, 600 meter, 11,6 i snitt, maks 22, brostein)
221,3 km: Mariaborrestraat (2 kilometer, brosteinsstrekke)
222,6 km: Steenberkdries (14. bakke, 700 meter, 5,3 prosent, maks 6,7)
225,1 km: Taaienberg (15. bakke, 530 meter, 6,6 i snitt, maks 15,8, 500 meter brostein)
236,4 km: Kruisberg (16. bakke, 2,5 km, 4 i snitt, maks 11,6, 1,5 km brostein)
246,2 km: Oude Kwaremont, 3. gang (17. bakke, 2,2 km, 4 i snitt, 11,6 maks, 1,5 km brostein)
249,7 km: Paterberg, 2. gang (18. bakke, 360 meter, 12,9 i snitt, maks 20,3, brostein)
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.