Mekketips
Mekketips – dette gjør du når uhellet er ute
Vi har fått hjelp fra Kim hos Oslo Sportslager (bilde) til å illustrere hvordan du fikser de mest aktuelle uhellene som kan skje på sykkelturen din, enten på landeveissykkelen eller på terrengsykkelen. Med enkle midler og knep er du i gang igjen etter noen minutter.
Hvor ofte har det ikke skjedd, …vi legger ut på den planlagte treningsturen, eller vi er på vei til jobben eller aller verst – vi skal på en 6-mils tur langt inn i marka.
Drikke og barer er med, pumpe er med, men ekstra slange eller kjedekutter er ikke med, så da står vi der. Enten med et punktert hjul eller et kjede som har røket. Uhellet skjer når du minst venter det.
For de erfarne syklistene som er på veien eller i skogen fire til fem dager i uken, er problemet lite, de har med seg enkle hjelpemidler, som en luftpatron på baklomma, en muligens en ekstra slange. De fikser og rengjør sykkelen sin etter hver tur, fordi sykkelen for dem er deres viktigste fremkomstmiddel og treningsredskap og må være i topp stand til enhver tid.
Klok av skade sykler vi aldri ut på tur uten en liten sekk på ryggen hvor det ligger pumpe, ekstra slange, kjedekutter, dekkspaker og et unbrakosett. Det koster oss svært lite å ha denne sekken på ryggen.
Via bilder viser vi deg hva du kan gjøre dersom uhellet skulle være ute – lykke til.
Punktering
Det er det mest vanlige uhellet når vi er ute på vår daglige sykkeltur.
Årsaken til punktering kan være så mangt, spiker, glass i veibanen eller på stien. Men det kan også skyldes et dårlig dekk, eller at dekket har fått en liten flenge slik at det har kommet inn en stein eller andre spisse gjenstander som igjen gnager hull i slangen. Uansett hva årsaken er så får du her noen gode tips for hvordan du enkelt og greit bytter en slange. Selvfølgelig kan du også lappe slangen, men det tar som oftest lang tid, noe du kan gjør når du kommer hjem igjen.
Kjedebrudd
Dette er de fleste syklisters mareritt. Heldigvis skjer det ikke ofte, men når uhellet først er ute så er det egentlig enkle grep som skal til for å få fikset dette.
Årsaken til kjedebrudd er som oftest at kjedet er dårlig vedlikeholdt. Det vil si at det er ikke rengjort og smurt på lange tider. Et kjede trenger mye stell – faktisk så er det slik at kjedet bør rengjøres og smøres etter hver sykkeltur. I hvertfall om du har syklet ute på møkkete stier eller på annet vått eller dårlig underlag. Som regel er det slik at leddene har festet seg på grunn av irr, rust og/eller møkk. Det kan også være at kjedet er slitt grunnet dårlig justering av girene, slik at du ofte merker at kjedet hopper. Dårlig giroverføring gir ekstra stor slitasje på kjedet. Et velsmurt og fint kjede holder i lange tider.
På bildene ser du at vi har brukt en kjedekutter (fra verksted). Du får kjøpt små og hendige kjedekuttere som ikke tar stor plass (i sekken eller i lomma).
Bytte av pedaler
Det er da ingen problem, tenker de aller fleste, men Kim hos Oslo Sportlager kan fortelle om folk som daglig kommer innom butikken fordi de ikke får av de gamle pedalene.
Og det kan ofte være et problem, spesielt om du ikke er klar over at begge pedalene skrues samme vei, det vil si at den venstre pedalen har “lings“ gjenger, og må alltid skrues eller løsnes samme vei som høyre pedal.
Det er her det syndes mest, for som regel drar man til det man er god for, gærne veien. Da har du et kjempeproblem med å få løsnet den gamle pedalen, den sitter som støpt.
En annen årsak er også at når du har montert pedalene så strammer du disse til så hardt at du vil få store problemer med å få de av igjen. Spesielt om du kun har en unbrako til hjelp. Kan du bruke en fastnøkkel eller skiftenøkkel, så kan det gå bedre.
Følg våre illustrasjoner, så blir det riktig.
Smørepunkter
For at du skal slippe kjedebrudd, dårlig girskifte og bremser som henger så er det viktig å smøre sentrale deler med godkjent smøremiddel. På de fleste sprayboksene står det hva som gjelder, om det er for kjede eller annet. Kjedeolje får du i flere ulike varianter, det er viktig at de i tillegg til å smøre godt også tåler fuktighet og annet smuss.
Spesielt viktig er det å tenke på at du bør smøre kjedet og sentrale punkter etter hver gang du har vasket sykkelen.
Se på bildene så slipper du unødige problemer.
PUNKTERING
KJEDEBRUDD
SMØREPUNKTER
BYTTE PEDALER
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.