Hva slags sykkel skal jeg velge?

Hva slags sykkel skal jeg velge?

Valget av sykkel handler ikke så mye om: skal jeg velge en racer eller en terrengsykkel. Det er oftere et spørsmål om skal jeg velge en 26 tommer eller en 29 tommer? Eller kanskje en 27,5 tommer? Og hva med en fulldempet terrengsykkel istedenfor en hardtail (stiv bakramme)? Kanskje heller du mer mot en fatbike som du kan leke deg med i skogen? Eller vil du ha en EL-sykkel? Mulighetene er mange – SYKKEL gir deg herved noen gode råd på veien.

 

Terreng

På generelt grunnlag vil vi si at du kan tenke på hjulstørrelse som en far eller mor vil tenke på hjulstørrelse når sykkel skal kjøpes til ungene sine. Små barn små hjul, store barn store hjul.

Slik er det også i valget mellom 26, 27.5 og 29 tommere. På generelt grunnlag. Det er dessverre slik at mange, kanskje til og med de fleste produsenter ikke klarer å gi en sykkel i XS, M, L og XL de samme egenskapene. Og ofte er det M og L-syklene som har den mest optimale geometrien i forhold til hva produsenten mener at akkurat den modellen skal være. I de små og store versjonene inngås det kompromisser fordi dimensjonene i ramma endrer seg i forhold til hjulstørrelsen. Så en sykkel som fungerer godt for en som passer en M, trenger derfor ikke passe like godt for en som bruker en S, selv om ramma blir mindre.

 

26 tommer

Mange produsenter har sluttet å lage 26 tommere i konkurranseklassen. Det kan være flere grunner til det, og ingen av dem er spesielt gode for oss syklister. En viktig grunn er at trøkket i markedet etter de store hjulene er stort, og behovet for 26 er mindre. Men det betyr ikke at vi forbrukere har rett. Flere av oss hadde nok syklet raskere på en 26 enn en 29. Rett og slett fordi den passer bedre. En annen grunn er at flere hjulstørrelser øker kostnaden til produsenten. Det er flere rammer å lage og det selges færre av hver enkelt størrelse. Så inntjeningen per størrelse blir mindre fordi salget er lavere.
Det er mange som fortsatt sykler veldig fort på en 26 tommer. Men det kan være vanskelig å få tak i en som er rett i forhold til ditt bruk og hva du ønsker å bruke av penger.  Vi er forskjellige, men på generelt grunnlag (igjen), vil det ofte være best å velge en 26 tommer hvis du er lavere enn 170. Og spesielt hvis du er lavere enn 160.

 

27,5 tommer

Det er mange som har villet ha større hjul enn 26 fordi de har hørt at store hjul ruller fortere og er enklere å sykle fort med i skogen. Og i prinsippet er det rett. Men det er ikke nødvendigvis riktig for deg. Spesielt ikke hvis valget sto mellom 26 eller 29. Derfor er 27.5 et godt kompromiss.
27.5 er på mange måter blitt den nye 26, og har fått veldig raskt innpass i sykkelverden. Kall det gjerne evolusjon.
For deg som er på jakt etter en god trenings- eller konkurransesykkel, det fine med 27.5 i forhold til en 29 er at produsentene enklere lager gode geometrier og effektive sykler i flere størrelser. Og det er bra for deg. Dette kan de også gjøre uten at vekten går nevneverdig opp i forhold til en 26.

Dette er på en måte swiss army knife-størrelsen av hjul. Den passer mange.

 

29 tommer

29 tommers hjul er ganske stort og utgjør en solid utfordring på produsentene å lage effektive geometrier av i alle størrelser. Spesielt små størrelser er vanskelig. Derfor er det stort sett kun de som har litt lengde på kroppen som vil kunne utnytte de store hjulene på en god måte.
Men kan du det og finner en god geometri vil du kunne sykle fort i ulendt terreng og når du først har fått sykkelen i fart, kan det gå fort.

 

Fulldempet eller stiv

Dette er et godt spørsmål. Og like viktig som valget mellom hjulstørrelser. Når du først har bestemt deg for hjul, må du ta en beslutning om du vil ha demping bak, i tillegg til foran.
For en syklist som trives like godt på stiene som på grusveien, vil en fulldempet ofte være å foretrekke. Men for at vekten skal være fornuftig og utstyret deretter, vil prisen øke. Det er betydelig mer komplisert å produsere, og de lages i et mindre antall.

Og legg til at det er ikke mange systemer der ute som håndterer kravene til en som vil fort fra A til B på en god måte. Eksempelvis: Du må kunne låse den raskt, eller at den låser seg selv når du ikke trenger demping bak. Eller den må ikke gynge for mye når den er åpen. Du vil gjerne at energien skal gå fra pedalene til bakhjulet og bringe deg fremover, fremfor at den forsvinner i gynging.

 

Hvis sekunder ikke betyr alt for deg, kan vi med trygghet si at en fulldempet sykkel (så lenge den er godt laget) vil være betydelig morsommere å bruke enn en hardtail. Hvis du finner en god fulldempet vil du kunne sykle minst like fort som med en hardtail på de beste dagene. Så kan du også konkurrere med den når terrenget passer.

 

Landeveissykkel

Det skilles gjerne mellom komfortracere og mer aggressive racere. Komfortracerne har en litt mer oppreist sittestilling og passer godt til lange treningsturer og turritt. Foretrekker du å sitte aggressivt og er myk i hoftene, og ikke sliter med ryggen, kan du gå for en aggressiv sykkel. Da sitter du mer utstrakt og styrerøret er kortere slik at du kommer lenger ned, noe som igjen gir mindre luftmotstand.

På alle sykler er ramme og hjul de viktigste komponentene. Særlig på racersykler merker du stor forskjell ved å bytte fra et tungt hjulsett til et lettere. Mange bruker penger på nettopp dette, og for mange er det verdt investeringen.

Man skiller mellom mekaniske og elektriske gir. Vekten skiller mest, ikke så mye funksjonen. Hvilken produsent du velger spiller liten rolle, her går det mye på feelingen til den enkelte bruker. Batterikapasiteten på elektriske gir er så god at det kan gå månedsvis før det må lades opp på nytt. Systemet er solid og selve giringen er superpresis. Men det koster.

 

Sykkelcross

Syklene minner om racere, men har grovere dekk med litt mer volum og cantilever eller skivebremser.
Tåler en del juling og er et supert redskap for deg som ferdes mye på grusvei eller trenger en sykkel med bukkestyre til vintertreningen. Det er plass til smale piggdekk på sykkelcross-sykkelen. Om du sliter med valget mellom racer og en sykkelcross, så kan du vurdere å kjøpe en sykkelcross. På sommeren kan du nemlig sette på racerdekk og så har du to sykler i en.

En sykkeltype som er blitt mer og mer populær.

 

Hybrid

Hybrid-sykkelen har 28-tommers hjul og flatt styre. Hybriden passer best for deg som først og fremst bruker sykkelen til trening og transport.

I konkurransesammenheng fungerer det bedre med en terrengsykkel, sykkelcross eller racer, avhengig av hvilken sykkelgren du konkurrerer i. En hybrid er utstyrt med relativt smale dekk, men det er plass til smale piggdekk til trening på vinteren. Se etter en sykkel med skivebremser, da får du mer bremsekraft og mindre vedlikehold.

 

Fatbike
Syklene har dekk som er opp mot 5 tommer brede og flyter dermed godt på mykt underlag, som snø. Om du er ute etter å utvide sykkelsesongen, så kan du vurdere en fatbike. Du får en litt annen opplevelse i skogen. Minus med denne type sykkel er høy vekt, og er lite brukervennlig for vanlig sykling. Forholdsvis høy prisklasse.

 

EL-sykkel

Dette er nok den sykkelgruppen som har overrasket mest de senere år. “Alle“ leverandører har nå en EL-Sykkel i sitt repertoar og konkurransen er tøff. EL-sykkelen sammenlignet vi tidligere med en “komfortsykkel“ med 6-9 gir og hjelpemotor, og da gjerne med en handlekurv på styret. Slik er det ikke lenger. Nå får du EL-sykkel i mange ulike varianter, både som vanlig terrengsykkel og mer komfortsykkel for bruk i bymiljøet.

Fordelen med EL-sykkel er at du kommer deg fra a-b på en rask og komfortabel måte uten å bruke for mye energi. Perfekt for den som skal på kontoret, eller annen jobb.

Bakdelen er høy pris og høy vekt. Du får ikke en EL-sykkel under 12 kg. Gjennomsnittlig er de på 14-17 kg og de koster fra ca. 12.000,- og opp til over 30.000,- , avhengig av kvalitet på utstyr og motor. De fleste produseres med alumiuniumsramme, men mange modeller kommer også med stålramme.

 

Kommentarer

kommentarer