Velodrom i Norge

Velodrom eller ikke, det krangles om beliggenhet og kostnader!!!

velo

Ikke siden vi brukte velodromen fra VM i Oslo som tenneved, har vi hatt en innendørs velodrom i Norge. Uavhengig av dette så har Norge vært en av de ledende sykkelnasjoner i verden de siste 10 årene. Kunne vi vært enda bedre om vi hadde hatt en velodrom eller flere? I vinterlandet Norge er jeg ikke i tvil om at en velodrom hadde vært et meget godt tilskudd til sykkelsporten,  ikke minst kunne vi fått arrangert et bane NM her i landet.

Men etter den siste tids diskusjoner om hvor denne skal plasseres, hvilke str. og til hvilken pris (finansiering). Da er jeg faktisk i tvil om det blir noen velodrom her til lands i det hele tatt. Er det virkelig realistisk å tro på at vi parallelt skal kunne bygge «to» anlegg samtidig. Et i Asker og et på Sola Arena/Levanger. Hvordan i all verden skal vi kunne klare dette, når vi faktisk ikke har blitt enige om «et» anlegg de siste 20 årene. Med den diskusjonen og uenigheten som nå råder er Bladet SYKKEL overbevist om at det ikke blir noe anlegg på de nærmeste årene. Dette er jo typisk Norsk, alle skal bli hørt, (noe som for så vidt er riktig), men i enkelte saker må avgjørelsen komme sentralt fra. Dette er en slik sak. Det er nesten utrolig at vårt fremste forbund, Norges Cycleforbund ikke bare går inn og bestemmer og tar en avgjørelse om hvor de skal satse på en velodrom. Dette mandatet har NCF og burde da ha «skåret» igjennom for lenge siden.

Anlegget i Asker er allerede vedtatt og godkjent både av NCF og av den respektive kommune og myndigheter, finansieringen er også på plass, hvorfor da ikke bare sette i gang. Selv om dette anlegget ikke har internasjonale mål, så er dette et meget godt supplement til norsk sykkelsport. Så får man heller jobbe for et komplett anlegg på en av de andre respektive steder i ro og mak og over tid. At vi har behov for to velodromer er det ikke tvil om. Vi har mange gode eksempler på hva dette har og bety for sykkelsporten i de land som har satset på velodrom, England er et meget godt eksempel på dette.

Men Bladet Sykkel mener at man bør realisere det som er det mest realistiske, og for øyeblikket er dette det planlagte anlegget i Asker.

Kommentarer

kommentarer